Gedrag: van ergernis naar kwaliteit!

Shot of a group of businesspeople high fiving while sitting in a meeting
Deel dit artikel op social media
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Iedereen wordt regelmatig wel eens op de proef gesteld, op diverse gebieden. Ikzelf word regelmatig op de proef gesteld als het gaat om geduld. Geduld met anderen. Geduld met mezelf. Wachten is simpelweg niet mijn sterkste kant. Soms lastig, maar ook in vele gevallen handig. Ik maak graag snel werk van iets en dat komt terug in mijn werk en privé.

Ongeduld kent iedereen

Veel mensen ervaren ongeduld als lastig en belastend in hun dagelijkse doen en laten. Toch denk ik dat ongeduld ook een kwaliteit kan zijn. Ongeduld is verbonden aan zowel gedragsstijlen als aan de innerlijke motivatoren. Ze komen misschien anders tot uiting, maar ongeduld kent iedereen: in meer of mindere mate. Vaak heeft het te maken met een persoon die een tegengestelde gedragsstijl of drijfveer heeft.

Privé merk ik vaak dat ik erg snel enthousiast over iets ben. En als mensen dan niet al te gauw mee gaan in mijn enthousiasme is mijn ongeduld al snel zichtbaar. Dit is een wat onhandiger deel van mijn gele gedragsstijl. Nu ben ik ook een realist en heb ik ondertussen meer kennis over die gedragsstijlen en drijfveren, waardoor ik begrijp waarom dat ongeduld zich bij mij manifesteert.

Bij nieuwe ideeën loop ik voorop

Bij nieuwe ideeën ben ik vaak enthousiast en loop ik voorop. Ik probeer mensen met me mee te krijgen in mijn enthousiasme en vaak lukt dat ook. Degene die ik niet mee krijg zijn doorgaans mensen die meer behoefte hebben aan een structuur en duidelijkheid, voordat ze enthousiast mee willen doen. Ik heb ondertussen geleerd daarmee om te gaan en hen die structuur en duidelijkheid te verschaffen, vóórdat ik op de grote toeter blaas en simpelweg maar verwacht dat iedereen met mij mee op reis gaat.

Het ongeduld van de een is het snelle handelen voor de ander. Iedere kwaliteit kent zijn keerzijde en is op meerdere manieren in te zetten. Soms is het onhandig, maar vaak draagt het bij aan het resultaat.

Voor iedere professional is deze kennis onmisbaar

Als trainer en coach is het maar al te handig om deze kennis in huis te hebben. Voor iedere professional die veel omgaat met mensen en wat van hen gedaan wil krijgen is deze kennis onmisbaar. Deze kennis is in te zetten om doelen sneller en beter te bereiken, maar ook om jezelf en anderen om je heen te ontwikkelen. Daar heeft iedereen zowel privé als professioneel wat aan.

In het direct werken met diverse, verschillende mensen en hen te kennen op basis van hun stijl en innerlijke motivatoren weet je snel en doeltreffend in te spelen op hen als persoon en collega. Zo werk je effectiever en efficiënter samen. Daarnaast is het erg handig om deze kennis in te zetten voor het samenstellen van een team. Degene die altijd alle creatieve ideeën heeft kan misschien niet gestructureerd genoeg zijn om deze ideeën ook “handen en voeten te geven”. Daarvoor heb je iemand nodig die een blauwe gedragsstijl heeft. Deze mensen houden namelijk erg veel van structureren en overzicht brengen in de ongestructureerde plannen en ideeën van anderen. Zet hierbij een daadkrachtige rode gedragsstijl met leiderschaps-kwaliteiten en een teamplayer met een groene gedragsstijl en de basis voor een goed werkend team is gelegd.

Kennis van gedrag zorgt voor effectiviteit

Bij VIPD is het ons doel om iedere organisatie, groot of klein, efficiënter en effectiever te kunnen laten werken. En dat begint bij het kennen van de mensen in de organisatie. Wat kunnen zij? Wat motiveert hen? En hoe gaan zij te werk? Dit zijn essentiële vragen die de basis vormen voor sterk verandermanagement. Door binnen een team gebruik te maken van elkaars sterke gedragseigenschappen en hier bij het samenstellen van een team ook rekening mee te houden kom je uiteindelijk tot het beste eindresultaat.

 

Léon Hendriks is consultant bij VIPD.