Hoe houd je je medewerkers betrokken bij leertrajecten?

Hoe houd je je medewerkers betrokken bij leertrajecten? Hoe blijf je betrokken bij je medewerkers en hoe behoud je je medewerkers voor de organisatie?

Uit onderzoek blijkt dat medewerkers opleiding en ontwikkeling in hun werk erg belangrijk vinden. Maar daarin moeten ze wel gefaciliteerd worden. Dit kan met hulpmiddelen zoals het PDC.

Ook moet er voldoende tijd worden vrijgemaakt voor training en ontwikkeling. Juist ook als dat soms lastig is in de waan van de dag en wanneer de werkdruk hoog is. Wanneer je hierin meer faciliteert, vergroot je de betrokkenheid van je medewerkers en zul je ze langer behouden.

Medewerkers zullen zich meer betrokken voelen, wanneer een leidinggevende ook betrokkenheid toont. Laat zien dat je betrokken bent bij het leren en ontwikkelen van uw medewerker. Leren en ontwikkelen is niet iets wat je eenmaal per jaar bespreekt tijdens een functioneringsgesprek.

Een functioneringsgesprek kan voor sommige medewerkers een stressvolle situatie zijn. Leren en ontwikkelen is een continu proces. Niet alleen voor de medewerker, maar ook juist voor de leidinggevende. Bespreek de ontwikkeling en het leerproces regelmatig op vaste momenten, maar ook tussendoor.

Creëer ook betrokkenheid door je medewerkers te laten leren binnen hun huidige werk of net daarbuiten. Daag ze uit met een lastige klus, geef ze de ruimte om iets nieuws op te pakken. Geef de medewerker daarin vrijheid, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Laat de controle los, en faciliteer wanneer daarom gevraagd wordt. Geef tijdens en na het proces positieve en opbouwende feedback.

Vraag je medewerker of hij/zij resultaten van analyses en ontwikkeldoelen wil delen. Dit kan in het PDC. Verplicht je medewerker niet om dit te doen. Faciliteer je medewerker in zijn/haar ontwikkeling, om ook zo je medewerkers bij de organisatie te betrekken en hem of haar voor de organisatie te behouden.

Een hogere betrokken draagt bij aan werkplezier van uw werknemer en het succes van de organisatie.